Po pokazie filmu „Maurice i ja” porozmawiamy o tym, jak skutecznie budować narracje o „niepopularnej”, lecz cennej materialnie czy społecznie architekturze. Jak tworzyć koalicje i działać na rzecz oraz korzystać z istniejących i dostępnych narzędzi, aby zadbać o jej widoczność i zrozumienie?
W zróżnicowanym gronie dyskutantek i dyskutantów pokażemy na przykładach – zaliczanych do architektury historycznej, zasobu przemysłowego czy obiektów późnego modernizmu – że zachowanie, zadbanie i odnowienie dziedzictwa ma wciąż szansę się wydarzyć i warto mieć na nie wrażliwość. Życie po życiu architektury jest możliwe – co udowadniają udane inwestycje, o których na pewno powiedzą nasi goście i gościni, przedstawiciele zarówno prywatnych inicjatyw i firm (Alicja Prodeus i Piotr Grochowski), jak i samorządowego organu zajmującego się dbaniem o dziedzictwo (Marcin Dawidowicz). Odpytywać ich będzie architektoniczna publicystka, inicjatorka akcji nakierowanych na dbanie o modernistyczną spuściznę (Julia Dragović).
Dowiemy się, jak wspierać dobre inicjatywy z „tylnego fotela”. Co każdy i każda z nas może zrobić, by skutecznie dokładać swoje cegiełki do tworzenia pozytywnego obrazu cennych budynków i większych fragmentów tkanki miejskiej.
Rozmowa realizowana we współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.
Dziennikarka, fotografka architektury, redaktorka online Architektury-murator. Popularyzuje wiedzę o architekturze modernistycznej - głównie tej powojennej - oraz o ceramice architektonicznej. Ostatnio na „drugi etat” działa na rzecz Domu Książków w Tarnowie.
Zabytkoznawca, absolwent m.in. kierunku Ochrona Dóbr Kultury na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, od kwietnia 2024 r. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Od 2008 r. zawodowo związany z instytucjami zajmującymi się ochroną zabytków, m.in. w latach 2012-2018 główny specjalista Działu Ekspertyz i Analiz Konserwatorskich Narodowego Instytutu Dziedzictwa, 2018-2022 kierownik Wydziału Rejestru i Dokumentacji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Warszawie, 2023-2024 kierownik reaktywowanego Oddziału Terenowego – Warszawa Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Swoje zainteresowania zawodowe koncentruje wokół teorii i praktyki wartościowania zabytków, historii organizacji służb ochrony zabytków w Polsce, ochrony prawnej dziedzictwa powojennego modernizmu. Ponadto aktywnie działa na polu współpracy z organizacjami społecznymi i społecznymi opiekunami zabytków.
Architekt, urbanista. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Główny projektant Grupy Arche, współtwórca inicjatyw związanych z propagowaniem zrównoważonego środowiskowo projektowania jak Less is Core oraz Stare Mury. Ekspert w dziedzinie rewitalizacji obiektów zabytkowych. Autor między innymi przebudowy Dworu Uphagena w Gdańsku, Arche Klasztor Wrocław i współautor projektu rewitalizacji Cukrowni Żnin oraz Folwarku Łochów. Autor tekstów i publikacji związanych z ratowaniem dziedzictwa i ochrony zabytków. Aktywnie zaangażowany w działania społeczne, wpierające lokalne społeczności i osoby zagrożone wykluczeniem, współautor projektów wspierających osoby z niepełnosprawnością w tym projekt Domu Farmy to My w Wólce Konopnej. Indywidualnie i zespołowo laureat nagród w dziedzinie architektury i przestrzeni miejskich, m.in. Nagrody Roku SARP 2021 za projekt Cukrownia Żnin oraz European Property Awards za projekt Łochów Folwark. Nominowany do nagrody EU Mies Award 2022.
Pochodzi z Gdańska, od kilkunastu lat mieszka i pracuje we Wrocławiu. Architektka. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej na specjalności Ochrona Zabytków. Z pasji do modernistycznej, powojennej architektury od 2018 roku razem z mężem Maurycym prowadzi proces rewitalizacji pawilonu usługowego Fandom, który jest częścią Wrocławskiego Manhattanu. Jako Jord Studio projektuje i realizuje projekty wnętrz głównie w historycznym budownictwie. Współtworzy Fundację Fandom, która w swoich działaniach orbituje wokół zagadnień związanych z architekturą, miastem, lokalnością. Szczególną uwagę poświęcając architekturze powojennego modernizmu.