Współczesny polski rynek mieszkaniowy jest zdominowany przez ofertę komercyjną. Publiczna debata o mieszkalnictwie odzwierciedla modele władzy, systemy wartości i sprowadza się w gruncie rzeczy do dyskusji o tym, czy mieszkanie jest prawem czy towarem.
Marta Baranowska podczas wystąpienia przyjrzy się reklamom osiedli mieszkaniowych (na przykładzie warszawskiego rynku pierwotnego) przez pryzmat wartości, do których odwołują się ich nadawcy, czyli deweloperzy. W badaniu przeprowadzonym w 2023 roku na potrzeby pracy magisterskiej i artykule na jej podstawie opracowanym w 2025 roku, autorka przyjmuje pozycję obserwatorki, stara się wyjść poza prostą opozycję prawa i towaru oraz powielane w mediach hasła: betonoza, patodeweloperka, mikroapartment. Nie tropi błędów i nieścisłości, a zastanawia się nad tym, w jaki sposób opowiadane są nowe miejsca, nowe osiedla.
Punktem odniesienia jest dla niej idea domu jako schronienia, ze świadomością, że obraz marzenia, którego urzeczywistnieniem jest dom, jest dużo bardziej złożony. Wpływają na niego zarówno uwarunkowania społeczno-gospodarcze, w tym kontekst transformacji czy bliższe nam echo pandemii, jak i indywidualna historia. Złożone komunikaty wizualno-językowe, z których zbudowane są kampanie reklamowe osiedli mieszkaniowych, tworzą nowe miejsca, nowe znaczenia, ale też czerpią z trendów i z drugiej strony – z historii. Jak o osiedlach i mieszkaniach opowiadają deweloperzy? Z czego budują narrację, jakie nazwy tworzą, do czego się odwołują? W jakim stopniu kreują rzeczywistość, a na ile odwołują się do (realnych) potrzeb?
Spotkanie realizowane we współpracy z SARP Wrocław i Fundacją Fandom.
Koordynatorka projektów i wydarzeń związanych z architekturą i przestrzenią miejską. Z wykształcenia architektka i socjolożka. Pracuje w Dziale Komunikacji i Promocji w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki. Autorka projektu Lokalny i współtwórczyni inicjatywy Mapy niekartograficzne. W swojej działalności badawczej i twórczej skupia się na zagadnieniu lokalnej tożsamości, zjawisku zmiany przestrzeni miejskiej i relacji pomiędzy architekturą a społeczeństwem. Kolekcjonuje mapy, fotografuje przestrzenie.