Program festiwalu

Poznaj tegoroczny program: filmy, rozmowy i wykłady, scenę artystyczną oraz wydarzenia towarzyszące.

Maurice i ja

reżyseria: Rick Harvie i Jane Mahoney, produkcja: Nowa Zelandia 2024

środa 01.10 18:00-20:00 Kino Nowe Horyzonty

W latach 60. i 70. XX wieku Christchurch, drugie co do wielkości miasto Nowej Zelandii, przeszło radykalną metamorfozę. Wcześniej, ze swoją klasycyzującą zabudową czynszową i neogotyckimi kościołami, nie wyróżniało się na tle innych przyczółków dawnego Imperium Brytyjskiego. Aż nagle pojawili się oni: Miles Warren i Maurice Mahoney, koledzy z jednej ławki szkoły architektonicznej. Dzieliło ich niemal wszystko – od pochodzenia, po temperament – ale łączyła wizja tego, jak może wyglądać nowoczesna nowozelandzka architektura. Ich eksperymentalne, odważne, a często także kontrowersyjne brutalistyczne projekty na nowo zdefiniowały krajobraz i tożsamość Christchurch.

Czandigarh. Utopia Le Corbusiera

reżyseria: Karin Bucher, Thomas Karrer, produkcja: Szwajcaria 2023

czwartek 02.10 19:00-20:30 Kino Nowe Horyzonty

Szwajcarski duet reżyserski rusza do Indii „w momencie wielu światowych przewrotów i wstrząsów”, by poszukiwać wciąż aktualnych i możliwych do wdrożenia idei wspólnotowego życia. Brzmi znajomo? No cóż, po Beatlesach było takich wielu, ale nie każda i każdy wrócili z satysfakcją. Tym razem zaglądamy do miejsca ikonicznego. Czandigarh to miasto zaplanowane przez Le Corbusiera w latach 50. XX wieku dla 500 000 osób. Dziś jego populacja liczy niemal milion mieszkańców i mieszkanek. Problemy z jakimi się zmaga w obliczu rozrostu, zmian klimatycznych, ale i swojego wielkiego sukcesu jako „miasta szczęścia” charakterystyczne są dla wielu innych metropolii na całym świecie.

Na zawsze w moim sercu. 27 pięter Alterli

reżyseria: Bianca Gleissinger, produkcja: Niemcy i Austria 2023

piątek 03.10 19:00-20:30 Kino Nowe Horyzonty

Dni świetności lat 70. XX wieku wciąż trwają w 23. dzielnicy Wiednia. Znajduje się tu największy kompleks socjalny w Austrii – Wohnpark Alterlaa, sztandarowy projekt architekta Harry'ego Glücka. Bianca Gleissinger z humorem przygląda się zaskakująco, wręcz niewiarygodnie, szczęśliwym mieszkańcom i mieszkankom tego „miasta w mieście”, które pozwala ludziom wywodzącym się z klasy robotniczej i średniej wieść wygodne życie. Opalać się przy basenie na dachu 27-piętrowca, robić zakupy w sąsiedniej klatce czy korzystać z licznych usług publicznych, dzięki którym życie poza kompleksem może wydawać się szare i nieatrakcyjne.

Drezno. Architektura a polityka

reżyseria: Hans Christian Post, produkcja: Niemcy 2020

sobota 04.10 15:30-16:30 Kino Nowe Horyzonty

W stolicy Saksonii od lat obserwujemy narastające nastroje nacjonalistyczne, a nowo odbudowywana przestrzeń staje się dla nich tłem, a także punktem odniesienia dla idei propagowanych przez prawicowe środowiska. Drezno w ostatnich latach doczekało się imponującej rekonstrukcji historycznego centrum, która przywróciła mu dawny, przedwojenny charakter. Marsze PEGIDY, dziś ustępujące demontracjom partii AfD (prowadzącej w sondażach tego landu), nie przypadkowo odbywają się własnie w obszarze AltStadtu.na sztandarach niosąc postulaty przywrócenia dawnego Drezna – nie tylko w zakresie struktury społecznej, lecz także historyzujących stylów nowo powstających budynków.

Tu będzie miasto

reżyseria: Kelly Anderson i Jay Arthur Sterrenberg, produkcja: USA 2024

sobota 04.10 18:30-20:20 Kino Nowe Horyzonty

W ciągu dziesięciu lat, w granicach jednej dzielnicy Brooklynu, wyłania się mikrokosmos amerykańskiej demokracji. Mieszkańcy Sunset Park borykają się z problemami rosnących czynszów, dziedzictwem rasizmu środowiskowego i utratą miejsc pracy w przemyśle, które niegdyś stanowiły podstawę ich społeczności. Kiedy globalny deweloper kupuje Industry City – ogromny kompleks przemysłowy położony nad brzegiem rzeki – i zaczyna przekształcać go w „dzielnicę innowacji”, wybucha walka o przyszłość dzielnicy i samego Nowego Jorku.

Dziesięć kwartałów. Dziedzictwo Bukaresztu

reżyseria: Dan Radu Mihai, produkcja: Rumunia 2024

niedziela 05.10 15:00-16:10 Kino Nowe Horyzonty

Wielkie plany, monumentalne obiekty, szlachetne materiały, lokalne inspiracje, zaszyte w formie idee. Doktryna socrealizmu, choć nie trwała długo, zostawiła po sobie w państwach bloku wschodniego sporo realizacji, które do dziś wzbudzają ambiwalentne uczucia. W filmie Dana Radu Mihaia odwiedzamy dziesięć założeń mieszkaniowych w Budapeszcie. Żadne nie zostało zrealizowane w pełni, lecz mimo to spełniają wiele z przypisywanych im zadań, jak np. zapewnienie nowoczesnego schronienia czy dobry dostępu do usług, przede wszystkim społeczno- i kulturotwórczych.

Budując Bastylię

reżyseria: Leif Kaldor, produkcja: Kanada 2021

niedziela 05.10 17:30-19:00 Kino Nowe Horyzonty

Potężny budżet, niezwykłe wyzwanie projektowe, wycieńczający deadline, dwóch zwalczających się tytanów francuskiej polityki i architekt, który nigdy niczego nie wybudował. Co może pójść nie tak? Jest potencjał, że wszystko…

Poczarujemy, pozaklinamy i zostaniesz tutaj nasz kochany budyneczku z nami

Poczarujemy, pozaklinamy i zostaniesz tutaj nasz kochany budyneczku z nami

środa 01.10 20:00-21:30 Kino Nowe Horyzonty

Moderacja: Julia Dragović

Goście i gościni: Marcin Dawidowicz, Piotr Grochowski, Alicja Prodeus

Po pokazie filmu „Maurice i ja” porozmawiamy o tym, jak skutecznie budować narracje o „niepopularnej”, lecz cennej materialnie czy społecznie architekturze. Jak tworzyć koalicje i działać na rzecz oraz korzystać z istniejących i dostępnych narzędzi, aby zadbać o jej widoczność i zrozumienie?



W zróżnicowanym gronie dyskutantek i dyskutantów pokażemy na przykładach – zaliczanych do architektury historycznej, zasobu przemysłowego czy obiektów późnego modernizmu – że zachowanie, zadbanie i odnowienie dziedzictwa ma wciąż szansę się wydarzyć i warto mieć na nie wrażliwość. Życie po życiu architektury jest możliwe – co udowadniają udane inwestycje, o których na pewno powiedzą nasi goście i gościni, przedstawiciele zarówno prywatnych inicjatyw i firm (Alicja Prodeus i Piotr Grochowski), jak i samorządowego organu zajmującego się dbaniem o dziedzictwo (Marcin Dawidowicz). Odpytywać ich będzie architektoniczna publicystka, inicjatorka akcji nakierowanych na dbanie o modernistyczną spuściznę (Julia Dragović).



Dowiemy się, jak wspierać dobre inicjatywy z „tylnego fotela”. Co każdy i każda z nas może zrobić, by skutecznie dokładać swoje cegiełki do tworzenia pozytywnego obrazu cennych budynków i większych fragmentów tkanki miejskiej.



Rozmowa realizowana we współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.

wstęp wolny
Klątwa „Szkieletora” – biurowiec NOT w Krakowie. Historia niedokończona | Wrocław na nowo opowiadany

Klątwa „Szkieletora” – biurowiec NOT w Krakowie. Historia niedokończona | Wrocław na nowo opowiadany

czwartek 02.10 17:00-18:30 Muzeum Architektury we Wrocławiu

Wykład: Zofia Grząślewicz

Rozmawiają: Zofia Grząślewicz i Kuba Żary

W czasie wykładu przedstawiona zostanie fascynująca, zawiła i pełna zwrotów akcji historię niedokończonego biurowca NOT, potocznie zwanego „Szkieletorem”, który przez ostatnie 40 lat górował nad rondem Mogilskim w Krakowie.



Budowę rozpoczęto w latach 70., w ramach planu rewitalizacji Dworca Głównego i stworzenia w rejonie ronda Mogilskiego dzielnicy wieżowców – krakowskiego Manhattanu. Inwestycję przerwano jednak niedługo później. „Szkieletor” stał się symbolem upadku i pychy systemu komunistycznego. Nagłówki gazet opisywały go jako straszydło czy widmo, a w tym samym czasie we Wrocławiu media w podobny sposób odmalowywały dworzec PKS.



Oba obiekty – mimo oczywistych różnic – symbolizują nadzieję na powstanie nowoczesnej miejskiej przestrzeni, oba poniosły druzgocącą klęskę z powodu braku materiałów i środków finansowych, a dziś budzą przede wszystkim nostalgię za czymś, czego nigdy nie było. Przez kolejne dekady, gdy konstrukcja „Szkieletora” stała opuszczona, powstawały liczne koncepcje jej przebudowy. Na szczęście, w przeciwieństwie do wrocławskiego dworca, jedna z nich została zrealizowana. Biurowiec NOT zyskał nowe życie – ale czy „nowa szata” rzeczywiście wyszła mu na dobre?



Wydarzenie w ramach wystawy „Odrażający, brudny, zły”, współorganizowanej z Muzeum Architektury we Wrocławiu.



MIASTOmovie poleca – wydarzenie w ramach projektu: Wrocław na nowo opowiadany. Filmowe i architektoniczne narracje o odradzającym się mieście. Projekt realizowany ze środków Gminy Wrocław w ramach inicjatywy „Wrocław miastem dialogu, solidarności i pojednania”.

wstęp wolny
Długie trwanie utopii. Co zostaje z urbanistycznych i społecznych modeli szczęśliwego życia w miastach

Długie trwanie utopii. Co zostaje z urbanistycznych i społecznych modeli szczęśliwego życia w miastach

czwartek 02.10 20:30-22:00 Kino Nowe Horyzonty

Moderacja: Dorota Leśniak-Rychlak

Gościni i goście: Urszula Jabłońska, Kacper Kępiński, Jerzy Łątka

W trakcie dyskusji po filmie „Czandigarh. Utopia Le Corbusiera” porozmawiamy o tym, czego możemy dziś uczyć się od mniejszych i większych utopii oraz czy wytwarzanie nowych idei i projektów o takim charakterze ma dla nas jeszcze obecnie sens.



Zastanowimy się, czy przyglądanie się miejskim obszarom – założeniom projektowanym jako całościowe, oparte na mocnych ideowo, często nawet utopijnych koncepcjach – może nas inspirować, ale i przynosić konkretne rozwiązania dla problemów, z którymi zmagają się miasta współcześnie. Przyglądając się projektowi Chandigarhu, zarówno temu faktycznie zrealizowanemu przez Le Corbusiera, jak i pierwotnie planowanemu przez Macieja Nowickiego, przytoczymy także inne przykłady utopii – urbanistycznych czy społecznych (w których wytwarzanie fizycznej przestrzeni, takiej a nie innej architektury było istotnym elementem) – które wciąż funkcjonują i mają się dobrze.

Sięgniemy również po takie, które albo nie zostały wdrożone w życie lub poniosły porażkę i przybliżymy, z czego mogło to wynikać. Historyczka sztuki i architektka Dorota Leśniak-Rychlak poprowadzi rozmowę z Urszulą Jabłońską, pisarką, autorką reportażu „Światy wzniesiemy nowe” o wspólnotach poszukujących lepszego jutra, Kacprem Kępińskim, krytykiem i badaczem architektury oraz Jerzym Łątką, architektem wierzącym w eksperymentalne projekty.



Dyskusja realizowana we współpracy z SARP Wrocław i Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.

wstęp wolny
Jak odkrywać miejskie warstwy: o reporterskiej pracy z faktami i mitami | Wrocław na nowo opowiadany

Jak odkrywać miejskie warstwy: o reporterskiej pracy z faktami i mitami | Wrocław na nowo opowiadany

piątek 03.10 17:00-18:30 Księgarnia Tajne Komplety

Moderacja: Łukasz Harat

Gościni i gość: Anna Malinowska i Tomasz Słomczyński

Anna Malinowska i Tomasz Słomczyński, oboje zajmujący się i dziennikarstwem i pisaniem reportaży, od wielu lat odkrywają nie zawsze znane czy oczywiste wizerunki bliskich sobie miast – Katowic, Sosnowca, Sopotu oraz krain – Kaszub i Żuław.

Ta rozmowa będzie opowieścią o osobistych strategiach ich pracy nad historią i tożsamością, w kontekście przede wszystkim reportaży o terenach o poniemieckiej historii, wydanych przez Wydawnictwo Czarne. Razem z socjourbanistą Łukaszem Haratem zgłębią temat docierania do mniej chętnie wspominanych faktów oraz potencjale posiadania przez każde z miast i regionów wielokulturowej tożsamości, która wpływa na ich obecny kształt i bogactwo.



Spotkanie realizowane we współpracy z Wydawnictwem Czarne oraz A

wstęp wolny
Kochać i nienawidzić. Genius loci wielkiej płyty

Kochać i nienawidzić. Genius loci wielkiej płyty

piątek 03.10 20:30-22:00 Kino Nowe Horyzonty

Moderacja: Beata Chomątowska

Gościnie: Anna Cymer, Katarzyna Świętek

Zaraz po pokazie filmu „Na zawsze w moim sercu. 27 pięter Alterli” spróbujemy wspólnie poodkrywać dzisiejsze narracje związane z wielkopłytowymi osiedlami. Czy po latach postrzegania ich jako bezduszne, zbyt jednorodne, sprzyjające przestępczości i anonimowości, kiedy w końcu zaczęliśmy dostrzegać jakie mogą mieć duże zalety – wiele przydatnych usług, zieleń, dużą przestrzeń między budynkami i zazwyczaj świetne skomunikowanie z resztą miasta – potrafimy spojrzeć na nie jako na potencjał i wzór dla obecnie budowanych osiedli? Co ma w sobie filmowa Alterlaa, czego nie chcemy dostrzec na wrocławskim Gądowie, Poznańskich Ratajach czy warszawskim Targówku, a co mogłoby wpłynąć na revival z sukcesem przy udziale młodszych pokoleń?



W towarzystwie badaczki architektury Anny Cymer, edukatorki i popularyzatorki designu multidyscyplinarnego Katarzyny Świętek i pisarki Beaty Chomątowskiej poćwiczymy rozpoznawanie przestrzeni sprzyjających aktywności na każdym etapie naszego społecznego rozwoju i wydłużaniu życia. Zastanowimy się, jak opowiadać o wielkiej płycie, na jakie jej aspekty zwracać uwagę, jakie działania podejmować, by tworzyć i pokazywać jej różnorodność i atrakcyjność, mimo często dosyć monotonnego lub z pozoru nieciekawego kostiumu. Wspólnie odpowiemy na pytanie, jakie rozwiązania z tamtych sposobów kształtowania wspólnoty i przestrzeni moglibyśmy wcielać w życie i dziś? I czy jest coś, o co powinniśmy się szczególnie zatroszczyć, bo z krajobrazu osiedli wielkopłytowych może niepostrzeżenie zniknąć.



Dyskusja realizowana we współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie i Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki oraz dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.



Unmittelbar nach der Vorführung des Films „Für immer in meinem Herzen. 27 Stockwerke von Alterla” werden wir gemeinsam versuchen, die heutigen Narrative im Zusammenhang mit Großplatten-Siedlungen zu entdecken. Nachdem wir sie jahrelang als seelenlos, zu homogen, kriminalitätsfördernd und anonym wahrgenommen haben, haben wir endlich begonnen, ihre großen Vorteile zu erkennen – viele nützliche Dienstleistungen, Grünflächen, viel Platz zwischen den Gebäuden und in der Regel eine hervorragende Anbindung an den Rest der Stadt – können wir sie als Potenzial und Vorbild für die derzeit entstehenden Wohnsiedlungen betrachten? Was hat das filmische Alterlaa, was wir in Wrocławs Gądów, Poznańs Rataje oder Warschaus Targówek nicht sehen wollen, und was könnte zu einer erfolgreichen Wiederbelebung unter Beteiligung der jüngeren Generationen beitragen?



In Begleitung der Architekturforscherin Anna Cymer, der Pädagogin und Popularisatorin des multidisziplinären Designs Katarzyna Świętek und der Schriftstellerin Beata Chomątowska werden wir üben, Räume zu erkennen, die Aktivitäten in jeder Phase unserer sozialen Entwicklung und Lebensverlängerung fördern. Wir werden darüber nachdenken, wie man über die Großplattenbauten sprechen kann, auf welche Aspekte man achten sollte und welche Maßnahmen zu ergreifen sind, um ihre Vielfalt und Attraktivität trotz ihres oft recht eintönigen oder scheinbar uninteressanten Äußeren zu schaffen und zu zeigen. Gemeinsam werden wir die Frage beantworten, welche Lösungen aus den damaligen Methoden der Gestaltung von Gemeinschaft und Raum wir heute umsetzen könnten. Und ob es etwas gibt, worum wir uns besonders kümmern sollten, weil es aus der Landschaft der Plattenbausiedlungen unbemerkt verschwinden könnte.



Die Diskussion wird in Zusammenarbeit mit dem Österreichischen Kulturforum in Warschau und dem Nationalen Institut für Architektur und Stadtplanung sowie dank der Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit durchgeführt.

wstęp wolny
VOID – 10 lat później. Spacer po miejskich pustkach | Wrocław na nowo opowiadany

VOID – 10 lat później. Spacer po miejskich pustkach | Wrocław na nowo opowiadany

sobota 04.10 11:00-12:30 plac Społeczny

Oprowadzają: Anka Bieliz i Kuba Żary

Po dziesięciu latach od rozpoczęcia przez Ankę Bieliz i Kubę Żarego projektu „VOID” wracamy do miejsc, którym w 2015 roku przyglądaliśmy się szczególnie uważnie – przestrzeniom, które w wyniku wojennych zniszczeń i powojennego zarządzania zostały pozbawione dotychczasowego znaczenia i przez dekady nie otrzymały nowej funkcji.

Kilkumiesięczne działania w ramach pierwszej odsłony projektu były próbą postawienia pytań o przekształcenia tkanki architektoniczno-urbanistycznej Wrocławia w ostatnim stuleciu i o ich wpływ na odczuwanie przestrzeni publicznej, budowanie z nią więzi, a także o możliwe sposoby kształtowania wizerunku miasta tak silnie nasyconego wpływami przeszłości. Była to również analiza przyczyn wielu poniesionych na tym gruncie porażek oraz włączenie się w dyskusję – od lat obecną w dużych europejskich miastach – o sensie i zakresie rekonstrukcji historycznej.

Interwencje artystyczne w przestrzeni i spotkania z odbiorcami, stanowiące część projektu „VOID”, pozwoliły zbadać społeczny odbiór problemu „pustek” w mieście. Podjęliśmy wówczas tematy utraconej wartości symbolicznej, roli ruin w krajobrazie, planowania przestrzeni osieroconej oraz niezrealizowanych koncepcji urbanistycznych. Stawialiśmy pytania o to, co, jak i czy w ogóle warto rekonstruować, pozostawiając otwartym dla wszystkich użytkowników miasta zagadnienie status quo pustek semantycznych, funkcjonalnych i symbolicznych we współczesnym krajobrazie.

W 2025 roku powrócimy do tych ambiwalentnych miejsc – dla jednych naznaczonych klątwą wiecznego niezabudowania, dla innych posiadających urok otwartej przestrzeni w gęstym mieście. Podczas wspólnego spaceru porozmawiamy o tym, jak odbieramy je dziś, zobaczymy też, które z nich przeszły diametralną metamorfozę, a które wciąż czekają na lepszą przyszłość.



MIASTOmovie poleca – wydarzenie w ramach projektu: Wrocław na nowo opowiadany. Filmowe i architektoniczne narracje o odradzającym się mieście. Projekt realizowany ze środków Gminy Wrocław w ramach inicjatywy „Wrocław miastem dialogu, solidarności i pojednania”.

wstęp wolny – obowiązują zapisy na maila: leontowicz@wrocff.com.pl
Co się kryje w futerale? Mieszkania a modernizacja społeczeństwa w czasach PRL

Co się kryje w futerale? Mieszkania a modernizacja społeczeństwa w czasach PRL

sobota 04.10 13:00-14:30 Galeria Wnętrz Domar

Moderacja: Aldona Mioduszewska

Gościni: Agata Szydłowska

Spotkanie z badaczką, kuratorką i autorką książki „Futerał. O urządzaniu mieszkań w PRL-u” poprowadzi dyrektorka marketingu Galerii Wnętrz DOMAR i wykładowczyni designu Aldona Mioduszewska.

Zmierzymy się ze stereotypami, które od lat krążą w opowieściach o sposobach używania i urządzania mieszkań w PRL-u. Przyjrzymy się ogromnej reporterskiej, badawczej i archiwistycznej pracy Agaty Szydłowskiej nad odgrzebywaniem faktów i weryfikacją mitów. Dowiemy się co najbardziej z utrwalonych obrazów z tamtego okresu ją zdziwiło, co było satysfakcjonujące w odkrywaniu wcześniej nieznanych faktów oraz jakimi narzędziami – wizerunkami, opowieściami, propagandowymi powtarzanymi repetytywnie przekazami – budowano opowieść o modernizującym się w powojennej Polsce społeczeństwie.



Spotkanie realizowane we współpracy z Wydawnictwem Czarne oraz Galerią Wnętrz DOMAR

wstęp wolny
Mody się zmieniają – miasto pozostaje. O mniej i bardziej lubianych stylach w architekturze oraz ich społecznym wpływie

Mody się zmieniają – miasto pozostaje. O mniej i bardziej lubianych stylach w architekturze oraz ich społecznym wpływie

sobota 04.10 16:30-18:00 Kino Nowe Horyzonty

Moderacja: Bogna Świątkowska

Gościnie: Joanna Majczyk, Aleksandra Paradowska

Walka między modernizmem a historyzmem w dyskursie o architekturze trwa. Wyważone zdania, bliskie opiniom amerykańskiego architekta, zwolennika neoklasycyzmu Allana Greenberga: „Uznając, że […] zarówno architektura klasyczna, jak i modernistyczna wydały na świat arcydzieła i że obie mają mocne i słabe strony, będziemy mogli lepiej zrozumieć obie. Tylko wtedy dostrzeżemy, że klasycyzm jest w swojej istocie nowoczesny i że architektura modernistyczna w swoich szlachetnych elementach jest w gruncie rzeczy klasyczna”, wydają się nie być zbyt popularne na internetowych forach czy podczas specjalistycznych dyskusji komentujących nowe inwestycje.



Po projekcji filmu „Drezno. Architektura a polityka” spróbujemy podążyć z Greenbergiem i spotkać się pośrodku, by docenić palimpsestowość naszych miast. Zadba o to dziennikarka Bogna Świątkowska, która o wartości akceptowania różnych stylów w architekturze i krajobrazie wokół nas podyskutuje z Joanną Majczyk, architektką i badaczką architektury oraz urbanistyki, zwłaszcza socrealistycznej oraz Aleksandrą Paradowską, historyczką sztuki i badaczką powiązań architektury i polityki.

Odwołując się do sytuacji przedstawionych w filmie, zastanowimy się również, w jakim stopniu architektura może kształtować postawy polityczne lub wręcz przeciwnie – jak może być przez pewne światopoglądy czy ruchy zawłaszczana. Jakie mamy sposoby budowania opowieści o tożsamości miast poprzez inwestowanie w odnowę czy rekonstrukcję architektury o danym stylu, istotnym dla danej narodowości? O czym świadczyć może coraz mocniejsza w Polsce wśród przedstawicieli i przedstawicielek konserwatywnych myśli niechęć do neomodernizmu oraz sympatyzowanie z wszelkimi inicjatywami rekonstrukcyjnymi czy postulowanie tworzenia nowej architektury w stylach historyzujących.

Dyskusja realizowana dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

wstęp wolny
Zrobimy nam/wam tutaj raj. Współtworzenie przestrzeni a warunki do prowadzenia procesów partycypacyjnych

Zrobimy nam/wam tutaj raj. Współtworzenie przestrzeni a warunki do prowadzenia procesów partycypacyjnych

sobota 04.10 20:20-21:50 Kino Nowe Horyzonty

Moderacja: Carolina Pietyra

Gościni i goście: Alina Szeptycka, Andrzej Jaworski, Borys Martela

Odwołując się do procesów i narzędzi podejmowania decyzji ukazanych w filmie „Tu będzie miasto”, podyskutujemy o tym, jakie zmiany na przestrzeni lat zaszły w Polsce w definiowaniu i społecznym postrzeganiu oraz wdrażaniu w życie zjawisk takich jak partycypacja czy gentryfikacja. Jaki jest odbiór i realne możliwości realizowania w naszych warunkach koncepcji takich jak dzielnica kreatywna czy miasto 15-minutowe?

Zastanowimy się nad tym, jakie społeczności i związane z ich obecnością wyzwania powinny być w centrum naszej uwagi podczas planowania inwestycji i interakcji lokalnych na naszych osiedlach. Czy świadomość intersekcjonalności faktycznie pomaga nam dziś inaczej spojrzeć na prowadzenie odgórnych procesów, które miałyby jedne grupy wzmacniać, a innym nie zagrażać? Spróbujemy odpowiedzieć sobie też na pytanie, jak mądrze łączyć opowieści o życzliwych, różnorodnych miastach czy osiedlach z realnymi działaniami – skrojonymi na nasze warunki i możliwości.

A rozmawiać będą: strateżka i koordynatorka procesów wokół krakowskiej dzielnicy kreatywnej Wesoła Carolina Pietyra, aktywistka i Pełnomocniczka Prezydenta Wrocławia ds. Równego Traktowania Alina Szeptycka, badacz i praktyk partycypacji Borys Martela oraz architekt pracujący przy projektach partycypacyjnych Andrzej Jaworski.

Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy

Spotkanie realizowane we współpracy z Departamentem Różnorodności Społecznej Urzędu Miasta Wrocław.

wstęp wolny
Komfort, prestiż i wieczne lato. O tym, jak w reklamach przedstawiane są nowe osiedla mieszkaniowe

Komfort, prestiż i wieczne lato. O tym, jak w reklamach przedstawiane są nowe osiedla mieszkaniowe

niedziela 05.10 11:00-12:30 Fundacja Fandom

Prowadząca: Marta Baranowska

Współczesny polski rynek mieszkaniowy jest zdominowany przez ofertę komercyjną. Publiczna debata o mieszkalnictwie odzwierciedla modele władzy, systemy wartości i sprowadza się w gruncie rzeczy do dyskusji o tym, czy mieszkanie jest prawem czy towarem.



Marta Baranowska podczas wystąpienia przyjrzy się reklamom osiedli mieszkaniowych (na przykładzie warszawskiego rynku pierwotnego) przez pryzmat wartości, do których odwołują się ich nadawcy, czyli deweloperzy. W badaniu przeprowadzonym w 2023 roku na potrzeby pracy magisterskiej i artykule na jej podstawie opracowanym w 2025 roku, autorka przyjmuje pozycję obserwatorki, stara się wyjść poza prostą opozycję prawa i towaru oraz powielane w mediach hasła: betonoza, patodeweloperka, mikroapartment. Nie tropi błędów i nieścisłości, a zastanawia się nad tym, w jaki sposób opowiadane są nowe miejsca, nowe osiedla.



Punktem odniesienia jest dla niej idea domu jako schronienia, ze świadomością, że obraz marzenia, którego urzeczywistnieniem jest dom, jest dużo bardziej złożony. Wpływają na niego zarówno uwarunkowania społeczno-gospodarcze, w tym kontekst transformacji czy bliższe nam echo pandemii, jak i indywidualna historia. Złożone komunikaty wizualno-językowe, z których zbudowane są kampanie reklamowe osiedli mieszkaniowych, tworzą nowe miejsca, nowe znaczenia, ale też czerpią z trendów i z drugiej strony – z historii. Jak o osiedlach i mieszkaniach opowiadają deweloperzy? Z czego budują narrację, jakie nazwy tworzą, do czego się odwołują? W jakim stopniu kreują rzeczywistość, a na ile odwołują się do (realnych) potrzeb?



Spotkanie realizowane we współpracy z SARP Wrocław i Fundacją Fandom.

wstęp wolny – obowiązują zapisy na maila: leontowicz@wrocff.com.pl
Inżynieria ludzkich dusz. Nowe idee dla państwa i społeczeństwa w architekturze realnego socjalizmu

Inżynieria ludzkich dusz. Nowe idee dla państwa i społeczeństwa w architekturze realnego socjalizmu

niedziela 05.10 16:10-17:00 Kino Nowe Horyzonty

Prowadząca: Agnieszka Tomaszewicz

Architektka Agnieszka Tomaszewicz w ramach komentarza do filmu „Dziesięć kwartałów. Dziedzictwo Bukaresztu” wprowadzi nas w kontekst zaszytych w architekturze idei i wartości socrealizmu. Tych, które wskazywane były tylko na papierze, ale i takich, które miały szansę realnie manifestować się w architekturze i urbanistyce okresu przełomu lat 40. i 50. XX wieku.

Spojrzymy też dalej - do czasów, gdy w przestrzeni na dobre rozgościł się socmodernizm, dziś będący celem architektoniczno-dokumentacyjnych wypraw w nasze rejony geograficzne. Posłuchamy o genezie stylu oraz symbolice, jaką były nasycane ówczesne projekty, tworzone w duchu zapisów z doktryny, mającej sprzyjać budowie nowego, powojennego społeczeństwa w państwach bloku wschodniego. Przyjrzymy się narracjom, jakimi próbowano nakarmić społeczeństwo poprzez stawianie budowli i całych założeń w określonych stylach w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zweryfikujemy też, dla kogo w teorii, a dla kogo w praktyce budowano nowe, wysokojakościowe przestrzenie usytuowane blisko centrów miast, które stanowiły zawieszone między miejskością a wiejskością urbanistyczne nowum i jakiego rodzaju usługi wspólne, mające wpływać na tworzenie nowej socjalistycznej wspólnoty, lokowano na nowych osiedlach.

Wykład realizowany we współpracy z Rumuńskim Instytutem Kultury w Polsce.

wstęp wolny
Czego oczy nie widzą, a głowa nie chce wiedzieć. Przeklęte projekty, zaczarowane inwestycje – subiektywny przegląd

Czego oczy nie widzą, a głowa nie chce wiedzieć. Przeklęte projekty, zaczarowane inwestycje – subiektywny przegląd

niedziela 05.10 19:00-20:00 Kino Nowe Horyzonty

Prowadzący: Mateusz Parużyński

Odwołane konkursy, przeszacowane i zatrzymane inwestycje, leżące przez lata od momentu wybrania do realizacji w szufladach projekty. Wiemy, że jest tego dużo, a za taki, a nie inny obrót spraw w każdym przypadku odpowiadają inne czynniki. Ale czasami wydaje się, że jednym budynkom bardziej los sprzyja, a innym projektantom ciągle tylko kłody pod nogi…

Urbanista i popularyzator dziedzictwa modernizmu Mateusz Parużyński zaraz po pokazie filmu „Budując Bastylię” przybliży nam swój subiektywny wybór największych archipomyłek – czy to wynikających ze zbyt wybujałych, niedopasowanych do realnych możliwości ambicji, zakrzywionego obrazu potrzeb społecznych, a także podpatrzonych i fascynujących, ale zupełnie obcych rodzimym kontekstom kulturowym idei, które próbowano wcielić w życie na lokalnym gruncie. Poznamy również przykłady pomyłek, które przyniosły pozytywne zaskoczenia – mimo niechęci specjalistów trafiły w społeczne gusta. Nie obędzie się bez próby sprawdzenia, czy możemy w przypadku architektury mówić o specyficznej aurze budynku lub niewytłumaczalnych w racjonalny sposób mocach, którymi dany obiekt może nas przyciągać lub odrzucać.

Wykład realizowany we współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.

wstęp wolny
„Odrażający, brudny, zły” | Wrocław na nowo opowiadany

„Odrażający, brudny, zły” | Wrocław na nowo opowiadany

Muzeum Architektury we Wrocławiu

Wernisaż
26.09 18:00
Oprowadzanie po wystawie
05.10 13:00-14:00

Głównym bohaterem wystawy „Odrażający, brudny, zły” jest wyburzony dekadę temu wrocławski dworzec autobusowy przy ulicy Suchej – obiekt, w którego dziejach można dostrzec odbicie wielu problemów społeczno-gospodarczych, z jakimi przez dekady mierzyły się „miasta odzyskane” takie jak Wrocław.

Dworzec, zaprojektowany przez Wiesława Dobrowolskiego, powstał na terenie tzw. Małpiego Gaju – częściowo zdziczałych pozostałości parku otaczającego dawny kościół Zbawiciela. Na początku lat 70. postanowiono zagospodarować ten teren i wybudować tu nowoczesny dworzec autobusowy. Ogłoszony wówczas konkurs, w którym zwyciężył projekt Dobrowolskiego, zapoczątkował jeden z najbardziej pechowych procesów inwestycyjnych w powojennej historii miasta.

Budowa kompleksu rozpoczęła się w 1974 roku i trwała… ponad 20 lat. Kolejne zmiany koncepcji, ograniczenia budżetowe i problemy technologiczne sprawiły, że oddany do użytku obiekt w niewielkim stopniu przypominał pierwotny, modernistyczny projekt. Nieliczne zrealizowane zgodnie z planem rozwiązania, jako trudne w utrzymaniu, szybko wyłączano z użytku. Na domiar złego wczesny kapitalizm wypełnił dworzec jaskrawymi reklamami i zapachem sprzedawanych z koca oscypków. Utrwalona „bylejakość” przyćmiła pierwotną ideę i potencjał: dyskretną elegancję bryły rozszerzającej się ku górze oraz wyrazistą ekspresję ażurowego dachu, którego belki przebijały się przez boczne ściany pawilonu. Po niespełna dwóch dekadach funkcjonowania zdegradowany i powszechnie nielubiany, niedoszły zabytek modernizmu został zburzony, ustępując miejsca centrum handlowemu.

Pierwsza część wystawy – nostalgiczno-archiwalna – dokumentuje losy dworca poprzez faktografię, historie mówione i artystyczne interpretacje wspomnień. Druga przyjmuje perspektywę spekulatywną i pyta: co by było, gdyby losy obiektu zamiast katastrofą okazały się historią sukcesu?



Wstęp na wystawę wolny w dniach oprowadzań i wydarzeń towarzyszących oraz za okazaniem biletów z Kina Nowe Horyzonty z wydarzeń organizowanych między 1.10 a 5.10 przez Wrocławską Fundację Filmową.



Wydarzenie w ramach wystawy „Odrażający, brudny, zły”, współorganizowanej z Muzeum Architektury we Wrocławiu.



MIASTOmovie poleca – wydarzenie w ramach projektu: Wrocław na nowo opowiadany. Filmowe i architektoniczne narracje o odradzającym się mieście. Projekt realizowany ze środków Gminy Wrocław w ramach inicjatywy „Wrocław miastem dialogu, solidarności i pojednania”.

wstęp wolny

Wyniki Open Call

W ramach trzeciego MIASTOmovie open calla wybraliśmy propozycję pod tytułem „Kłobuk na drogę/Jeżdżąca piramida”.

Czym będzie to działanie? Zwycięski projekt to mobilna, interaktywna instalacja miejska, powstała jako artystyczna odpowiedź na współczesne miejskie niepokoje. Jej forma – jeżdżąca piramida – łączy magiczne myślenie z humorem i społecznym komentarzem.

W jej wnętrzu skryją się talizmany i totemy – przepisy i propozycje działań, które pomogą oswoić lęki związane z codziennym życiem w mieście: od betonozy i dzikiej gentryfikacji, przez sąsiedzką nieufność, po nadmiar hulajnóg bez hamulców.

Instalacja będzie ruchomym miejscem spotkań, opowieści i wymiany. Towarzyszyć jej będą przewodniczki – autorki projektu Wiktoria Kucharczak i Alicja Zwierz – opowiadające miejskie mity, pomagające zrozumieć źródła naszych niepokojów oraz uruchamiające mikro-rytuały naprawcze.

Co można było zgłosić?

Do 8 czerwca czekaliśmy na Wasze wizje wydarzenia, które wejdzie w skład festiwalowego programu

Nie braliście czy brałyście nigdy udziału w MIASTOmovie? Nic nie szkodzi! Co roku szukamy nowych głosów, ciekawych interpretacji i mniej spotykanych na naszym festiwalu form. Zależy nam na włączeniu do udziału każdej osoby, która interesuje się tematyką miejsko-przestrzenną.

Zależało nam na wydarzeniu, które nawiązywać będzie do jednego z wielu znaczeń tegorocznego hasła: KLĄTWY I UROKI. Może to być spotkanie, spacer, warsztaty, prezentacja, wykład, akcja społeczna lub inne formy działania, które nie przekroczą dwóch godzin i będą realizowane poza Kinem Nowe Horyzonty. Miejsce realizacji wybieramy wspólnie na podstawie naszych propozycji.

Co oferujemy?

Autorowi/autorce zwycięskiego pomysłu gwarantujemy każdorazowo wpisanie wydarzenia w program MIASTOmovie 13, wynagrodzenie w wysokości 1 tys. zł brutto, promocję i dokumentację fotograficzną działania, wsparcie produkcyjne oraz darmowy udział we wszystkich wydarzeniach Festiwalu. Dodatkowo osobom spoza Wrocławia zapewniamy nocleg i zwrot kosztów dojazdu.

W tym roku widzimy się we Wrocławiu między 1 a 5 października. Szykujemy wyprawę przez miejskie narracje – te mniejsze, które przekazujemy np. w internecie, oraz większe, które przez lata kształtowały nasze postrzeganie wielkomiejskich dzielnic i stylów architektonicznych.

Open call

Wydarzenia z ubiegłych edycji

Zielona gorączka. Polityki adaptacji jako przestrzenie rywalizacji i współpracy w miastach.

Zróbmy sobie budynek! Subiektywny przegląd modeli kooperatyw mieszkaniowych.

OPEN CALL MIASTOmovie 13: KLĄTWY I UROKI

Zgłoszenia: od 8.05.2025 do 8.06.2025

Organizator: Wrocławska Fundacja Filmowa

Współorganizatorzy: Kino Nowe Horyzonty, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Muzeum Architektury we Wrocławiu, SARP Wrocław

Finansowanie: Gmina Wrocław

Marta Baranowska

Marta Baranowska

Beata Chomątowska

Beata Chomątowska

Anna Cymer

Anna Cymer

Aleksandra Czupkiewicz

Aleksandra Czupkiewicz

Marcin Dawidowicz

Marcin Dawidowicz

Julia Dragović

Julia Dragović

Piotr Grochowski

Piotr Grochowski

Zofia Grząślewicz

Zofia Grząślewicz

Łukasz Harat

Łukasz Harat

Urszula Jabłońska

Urszula Jabłońska

Andrzej Jaworski

Andrzej Jaworski

Kacper Kępiński

Kacper Kępiński

Michał Kowalczys

Michał Kowalczys

Wiktoria Kucharczak

Wiktoria Kucharczak

Dorota Leśniak-Rychlak

Dorota Leśniak-Rychlak

Lucca Cipriano & Lato97

Lucca Cipriano & Lato97

Jerzy Łątka

Jerzy Łątka

Joanna Majczyk

Joanna Majczyk

Ksenia Makała

Ksenia Makała

Anna Malinowska

Anna Malinowska

Borys Martela

Borys Martela

Aldona Mioduszewska

Aldona Mioduszewska

Aleksandra Paradowska

Aleksandra Paradowska

Carolina Pietyra

Carolina Pietyra

Mateusz Parużyński

Mateusz Parużyński

Alicja Prodeus

Alicja Prodeus

Tomasz Słomczyński

Tomasz Słomczyński

Alina Szeptycka

Alina Szeptycka

Agata Szydłowska

Agata Szydłowska

Bogna Świątkowska

Bogna Świątkowska

Katarzyna Świętek

Katarzyna Świętek

Agnieszka Tomaszewicz

Agnieszka Tomaszewicz

Kacper Wiatrak

Kacper Wiatrak

Łukasz Wojciechowski

Łukasz Wojciechowski

Alicja Zwierz

Alicja Zwierz

Imię i nazwisko

rola / funkcja

Opis długi