Niedziela – 29.09, 15:00, Kino Nowe Horyzonty
Herman Hertzberger, jeden z najważniejszych przedstawicieli strukturalizmu, to 92-latek, który ma więcej energii niż niejeden dzisiejszy 30-latek!
W codziennej drodze do swojego biura odwiedza ulubioną piekarnię, wita się z mijanymi sąsiadami i sąsiadkami oraz czerpie wielką radość z obserwacji codziennego życia na amsterdamskich ulicach. Poznajemy go w momencie, gdy z pasją i ciekawością angażuje się w proces przekształcania jednego z najsłynniejszych swoich projektów – Centraal Beheer, nietypowego biurowca w Apeldoorn z 1972 roku – w założenie mieszkalne. Złożony z 60 powtarzalnych sześcianów obiekt o otwartej formie przez lata służył ponad 1000 pracownikom firmy ubezpieczeniowej nie tylko do pracy, lecz także wszelkich aktywności społecznych – rozmów, gier, posiłków, odpoczynku w zielonych zakątkach czy przeglądu prasy i książek. „Chodziło mi o to, żeby we wnętrzu poczuć się jak na ulicy”, mówi wspominając swoją koncepcję architekt. Marzenie dzisiejszych korporacji, by utrzymać pracownika jak najdłużej w miejscu pracy, tu spełniało się naturalnie i bez takich intencji. Opóźnienia, zmiany inwestora i realizatora (finalnie biuro MVRDV), mocne modyfikacje nowego projektu zdają się Hertzbergera nie zniechęcać, a my coraz mocniej łapiemy się na refleksji, że obserwujemy jednego z bardziej inspirujących i elastycznych architektów naszych czasów.
W obrazie Patricka Minksa, Jaapa Veldhoena i Woutera Snipa przyglądamy się archiwalnym materiałom prezentującym niezwykle ciekawe koncepcje humanizowanych przestrzeni biurowych, eksperymentalnych szkół czy świetnie funkcjonujących do dziś za naszą zachodnią granicą socjalnych mieszkaniówek, stworzonych przez biuro Hertzbergera w ramach międzynarodowego projektu IBA 1987. Jednocześnie brutalnie konfrontujemy się ze zmianami realiów rynku – w przebudowie Centraal Beheer chodzi przecież głównie o wyciśnięcie z otwartej struktury jak najwięcej PUM-u. Która pracownia zrobi to najlepiej, na pewno nie zawiedzie inwestora, nawet jeśli poświęci nieco więcej oryginalnych luksfer, niż było to w założeniu.
Zapraszamy Was do prześledzenia pełnego wzlotów i upadków procesu, który obecnie z powodu bankructwa inwestora, mimo akceptacji dla finalnej koncepcji MVRDV, został wstrzymany.